marian-en-jacob-willem-in-thailand.reismee.nl

Reisdag 14

Vanmorgen 08.00 uur opgestaan om 09.15 uur aan het ontbijt en heel op het gemak gezeten we hadden vandaag geen vast omleind programma alleen van middag 14.00 uur weerbaar de masseuse. Gisteren 2.5 uur op het strand geweest en dat was gelijk wel genoeg voor een paar dagen want ongemerkt toch behoorlijk verkleurd dus even rustig aan. We zijn toen gaan wandelen naar het oude centrum van hua hin, daar een poosje rond gescharreld te hebben weer terug naar het hotel waar we de zwembroek aan getrokken hebben en een poosje aan het zwembad gezeten in de schaduw en gezwommen. We hebben aan het zwembad nog een sandwich genuttigd alvorens we naar de massage salon gegaan zijn. Gisteren kwam ik er wel achter dat de massage best wel een goed effect heeft op mijn lies en dus een afspraak van 1,5 uur met de zelfde masseuse als gisteren gemaakt en duidelijk uitgelegd wat het probleem was. Deze dame wist wel waar ze mee bezig is want ze pakte alle plekken waar het nodig is en ben ervan overtuigd dat dit helpt, Na afloop nog even het winkelcentrum in geweest. We hadden afgesproken met 6 van de 10 uit onze groep om samen te gaan eten omdat deze 6 mensen morgen vroeg vertrekken naar huis. Wij gaan morgen ook nog 1 keer verkassen naar de plaats Cha am dat ligt 30 km noordelijker en dichter bij Bangkok. Er valt nu niet veel bijzonders te vertellen en dat zal ook de komende week wel zo blijven.

Reisdag 13

Vandaag heerlijk uitgeslapen tot 08.00 uur en verder geen verplichtingen dus lekker rustig aan. Na het ontbijt zijn we klaar gaan maken voor het strand dat ligt 100 meter van het hotel, bij het naar buiten wandel kwamen we langs de parkeergarage van het hotel en daar lagen strandstoeltjes en parasols die je mee kan nemen naar het strand dus dat hebben we met beide handen beet gepakt. Op het strand is het heerlijk rustig dus je moet niet zoeken naar een plekje. Eerst een drie kwartier genoten van het zonnetje en daarna lekker de zee in en ik denk dat het water wel tussen de 25 en 30 Gr is dus je moet geen moeite doen om door te komen. Na het zwemmen nog een uurtje gelegen en tussen door bananen en een Ananas gekocht van een vrouwtje die haar waar op het strand verkoopt en het was super lekker. Om 13.00 uur terug naar het hotel even douche en toen wat zoeken voor de lunch, een klein hapje is genoeg maar we kregen wel weer te veel dus niet alles opgegeten. De 2.5 uur op het strand is lang genoeg want ben al aardig verkleurd het gaat heel hard.Na het eten zijn we nog even naar het winkel centrum gelopen om een poloshirt om te ruilen wat we in chaing mai gekocht hadden maar hier zagen we de zelfde winkel en dat is ook zonder probleem gelukt. Hierna zijn we naar de massage salon gegaan en hebben we beide een super massage gehad. In de omgeving va het hotel zijn zoveel massage mogelijkheden ongelofelijk, er zit wel verschil in ambiance van de verschillende zaken wij zijn naar een keurig nette zaak geweest en dan betaal je 100 thb meer = €2.85 maar dubbel en dwars waard. Nu zitten we op ons balkon met een wijntje en een biertje bij een temperatuur van 28 Gr met een beetje wind heerlijk. Vanavond nog even wat eten en dan is er alweer een dag voorbij.

Reisdag 12

Na een onrustig nachtje om 05.00 uur opgestaan uit de kooi om dan onze laatste sandwich te verorberen en een vers bakkie Nescafé van de purser. Van onze groep waren er toch wel die hebben geslapen als een os, maar er zijn er ook bij die gezellig met d’r vriendin en haar zus heb liggen appen en wordfeuden om dat ze niet kon slapen, ik zelf heb eerst een uur aan het proberen geweest en nadat ik 2 paracetamol ingenomen had heb ik wel 3 uur geslapen en toen ieder uur weer wakker en maar draaien, maar dan ben je eigenlijk wel blij als je om 5 uur eruit kan ondanks alles toch een hele leuke ervaring die we niet hebben willen missen. Op het station stond de bus weer netjes klaar om ons naar het volgende hotel te brengen. Maar voordat we naar het hotel gebracht werden zijn we nog 2 activiteiten langs geweest, eerst naar de drijvende markt waar we nog eens in een boot stapten en door alllerlei kanalen gevaren werden waar langs de kanten allemaal kramen met snuisterijen te koop werden aangeboden. Nadat we weer uitgestapt waren zijn we verder gewandeld tussen allemaal kraampjes en in het kanaal allemaal bootjes vanwaar uit ze allerlei eten verkopen. Het was een mooie beleving maar wat moeten die mensen er veel voor doen om aan de kost te komen. De volgende attractie is de trein die tussen de marktkramen door rijd maar voordat hij er is moeten alle kramen ingeklapt worden en de verkoopwaar naar binnen om vervolgens wanneer hij gepasseerd is alles weer uit te stallen. De trein rijd werkelijk op 5 centimeter langs alle waar, wij kunnen ons hier eigenlijk niets bij voorstellen dat zo iets mogelijk is. Na dit alles was het inmiddels weer ongeveer tijd om op de lunch af te gaan en dat gingen we doen bij tante Tui, dit is een gepensioneerde reisleidster en die heeft met haar familie een heel mooi stuk grond met kokosnoot bomen en om haar restaurant een schitterende tuin. Wij hebben hier onze laatste lunch gekregen vanuit het programma van de reis en misschien ook wel de beste ondanks we echt overal voortreffelijk hebben gegeten. Jack onze reisleider moest hier ook afscheid van ons nemen omdat er vanmiddag een nieuwe groep aan komt op het vliegveld waarmee hij de zelfde reis als die wij gedaan hebben gaat maken. Hij was hier allerminste blij mee want normaal gesproken blijft hij bij de groep tot zaterdag en brengt hij deze weer terug naar het vliegveld, maar door omstandigheden met een andere reisleider is dit zo ingepland. Dit betekende dat hij de formulieren voor ons hotel even aan mij af gaf en kon ik dit wel regelen natuurlijk geen probleem maar wel apart. Omdat we toch wel aardig vermoeid waren van dit nachtelijk avontuur hebben we de apentempel die we op de weg nog tegen kwamen overgeslagen. Uiteindelijk waren we om 16.00 uur in het hotel en is een ieder even wat voor zich zelf gaan doen de een naar het zwembad de ander naar het strand maar Marian en ik zijn heerlijk onder de douche gestapt en even wat georganiseerd met de koffers en een zak wasgoed afgegeven om te laten wassen. Na dit alles zijn we een cocktail gaan drinken aan de poolbar en daarna nog een stuk over het strand gewandeld waar het opdat moment heerlijk vertoeven was na een dag met 35 gr. ende zon nu weg was met een windje heerlijk. Vanavond nog even wat wezen eten met Hans en Bernadette en nu op het balkon aan een biertje de blog aan het schrijven. We gaan vanaf nu ons eigen programma maken maar dat zal wel veel rustiger zijn als wat we de laatste 12 dagen gedaan hebben.

Reisdag 11

Vanmorgen 06.30 uur opgestaan er stond een fietstocht op het programma. Om 08.00 uur werden we opgehaald met een pick-up truck na een half uurtje rijden waren we bij hetstartpunt. We kregen goeie moutainbikes van het merk trek. Na een kleine instructie zijn we van start gegaan 2 jonge dames begeleiden ons, we fietsten eerst door de stad om vervolgens op het platteland te arriveren, hier fietsten we over leuke wegen langs banenbomen - rijstvelden maar ook bij een boer geweest die bloemkool teeld. We hebben verschillend tempels bezocht maar ook een gebouw waar in vroegere tijden mensen heen gingen die lepra hadden wat door een missionaris van de Novib gerund werd. Daarna kwamen bij een werkplaats waar nog mensen aan het werk zijn die de vergroeiingen nog in handen en benen hebben van de lepra. Deze mensen schilderen en maken uitsnijwerk in dik papier maar maken ook houtsnijwerk dit alles om ook wat van de kosten te verdienen. Aan het einde van de tocht kregen we een simpele lunch aangeboden om daarna weer in de pick-up truck retour gebracht te worden naar het hotel. Na aankomst in het hotel nog even snel onder de douche om daarna uit te checken en nog even naar het winkelcentrum te gaan. Daar wat rond gesnuffeld en een paar kleine maat polo’s gekocht en voor Marian nog een SD kaart voor haar foto toestel. Na dat we nog een kop koffie bij Amazon gedronken hebben zijn we weer terug naar het hotel gewandeld om daar om 15.45 uur opgehaald te worden om te vertrekken naar het station. De trein vertrekt om 17.00 uur en de reis zal ongeveer 12.5 uur duren met eind bestemming Bangkok. Op het station aangekomen hebben we nog eerst een biertje gedronken en wat sandwich besteld voor in de trein, er moest ook nog even geld gepint worden dus dat ook nog even voor vertrek. Exact 17.00 uur vertrok de trein en gingen we het avontuur aan, na 2.5 uur werden de eerste bedden voor de nacht in gereedheid gebracht door de stewardess. Uiteindelijk om 20.15 uur moesten wij er ook aan geloven en zo lagen we om 21.00 uur op bed. Na weer een enerverende dag zijn we dan weer tot een einde gekomen en zal ik morgen vertellen hoe dag nacht is vergaan.

Reisdag 10

Vanmorgen om 07.30 uur opgestaan aardig geslapen maar wel een knoert hard bed goede morgen deze mooie morgen. Onze laatste rit met de de bus die we vanaf het vliegveld in Bangkok bij ons gehad hebben is van morgen een feit. Deze tocht gaat naar de tempel met een trap van 300 treden de weg er naar toe is een bergweg dus allemaal haarspeld bochten en flinke stijging. Na een klein uurtje rijden zijn we boven aangekomen en zijn we begonnen de trap te beklimmen. Voor Marian was dit wel een spannend moment om te zien hoe zij naar boven kon komen maar uiteindelijk moest er 1 keer gepauzeerd worden om vervolgens het laatste stukje af te maken dus het resultaat was prima. Het is weer ongelofelijk wat een weelde en rijkdom hier te zien is, na een uurtje rond gewandeld te hebben zijn we weer naar beneden gewandeld om daar een kop koffie te nuttige. Na terug gekeerd te zijn in ons hotel hebben we de overbodige koffers met de bus meegegeven want hij vertrok vanmiddag terug naar bangkok en wij gaan morgen met de nachttrein naar bangkok waar we woensdag ochtend zullen arriveren. Na de lunch werden we opgehaald met een Toyota bus om naar de olifanten te gaan, ze hebben daar 7 olifanten die hier verzorgd worden om een goede oude dag te hebben. Na dat we een uitleg gekregen hebben van het programma hebben we andere kleding gekregen en aangedaan zodat je eigen kleding schoon en droog blijft. Eerst hebben we rietsuiker stengels gesplitst en daarna hebben deze aan de olifanten gevoerd, na het voeren zijn ze in een modderpoel gegaan en hebben wij daar ook in gestaan en de olifanten ingesmeerd met deze bagger. Na het bagger ritueel zijn we naar een gracht gelopen waar de olifanten weer helemaal schoon geboend zijn door ons. Toen alles weer achter de rug was hebben we nog wat uitleg over deze beesten gehad en zijn we terug gegaan naar het hoofd gebouw waar we ons konden douchen en weer droge kleren aan. Toen we alle weer fris en fruitig waren konden daar aan een buffet deelnemen en het was weer heerlijk. Vanavond zijn we nog weer met een groep van 8 mensen met de taxi naar het oude centrum gegaan en hebben daar nog gezellig watgedronken en gegeten. Het was weer de zoveelste schitterende dag met hele mooie belevenissen.!

Reisdag 9

Vanmorgen 06.30 uur opgestaan en vertrekken we om 08.00 uur met de bus. we gaan vandaag naar de blauwe tempel (Wat Rong Sue Ten ) dit is wel een heel aparte tempel door zijn blauwe kleur, en daarna naar de reïncarnatie van Buda (Wat Huay Pla Kang) een beeld van 74 meter hoog waar je met een lift naar de 26e verdieping gaat en dan kan je door een gat in zijn voorhoofd naar buiten kijken. Na deze 2 bijzondere objecten zijn we naar de long necks gegaan, er leven nog 5 stammen die deze traditie voortzetten doormiddel van metalen ringen om de nek te draaien drukken ze de schouders naar beneden en het hoofd omhoog en daardoor word de nek verlengd. Deze mensen leven nu van het toerisme door allerlei souvenirs te verkopen. Vervolgens zijn we terug naar ons hotel omdat onze lunch te nuttigen. Na de lunch zijn we vertrokken uit Chang Rai naar onze volgende bestemming Chang Mai, ook hier zullen we 2 nachten verblijven. Vanavond met 3 stellen gezellig wezen eten in een super mooi stopping mall. We hebben nog een afzakkertje gehaald op een terras en toen weer terug naar het hotel want een beetje slapen kan geen kwaad.

Reisdag 8

Vanmorgen mochten we uitslapen we werden eerst om 08.30 uur bij de bus verwacht. Na het ontbijt zijn we vertrokken voor een excursie naar de gouden driehoek de grens met Thailand - Lagos en Birma. Daar aangekomen zijn we eerst naar een tempel gelopen die bereikbaar is over een trap met 105 treden, er is ook een mooi uitzichtpunt over de rivier de Mekong waar je een zicht hebt over de drie landen. Het vervolg was dat we een stuk over de mekong zijn gaan varen zo kan je de gouden Buda van een andere kant bekijken die op de vorm van een schip geplaatst is. Na dit bezoek zijn we een stukje terug gereden om dan vervolgens aan de lunch te gaan want het was alweer middag de tijd gaat snel. Het is een groot buffet restaurant waar veel Chineese komen. Na de lunch de reis weer vervolgd naar een hele mooie bloemen tuin (park) wat ontzettend mooi aangelegd is met veel hoogte verschillen. Er worden daar veel ouderwetse bloemen en planten geplant zoals leeuwenbekken - petunia - salvia’s - begonia - geraniums en veel orchideeën en Phalaenopsis. We hebben ook daar een bezoek gebracht aan het paleis van de prinses die daar woonde van 1988 tot 1994 ze is daar gestorven op 94 jarige leeftijd, bij de ingang kregen we allemaal een ruim bemeten broek om aan te trekken over je korte broek en de vrouwen nog een mooi jasje over de blote schouders. We waren terug in ons hotel om 17.15 uur en even heerlijk gezwommen. Vanavond gaan we eten in een restaurant wat gerund word door een Thaise vrouw getrouwd met een Hollandse man, we gaan daar heen met de tuk tuk na het diner gaan we nog naar de avond markt en kunnen we nog een massage doen waar we zullen zien hoe dat allemaal weer uitpakt. Na het diner zijn we over de nachtmarkt gelopen en zijn Frank - Marian en ik zelf nog heerlijk naar de masseuse geweest, je word voor 400 Barth = € 11 een uur lang heerlijk gemasseerd. Dit was weer een dag met een vol programma en gaan we morgen zondag weer verkassen en gaan we dan naar Chang mai waar we ook weer 2 nachten zullen bivakkeren.

Reisdag 7

Vanmorgen weer om 06.00 uur opgestaan. Vanuit het hotel in Pithsanulok eerst naar een school om daar te zien hoe dat in het werk gaat met de kinderen, zij verzamelen op het schoolplein en daar zingen ze eerst een lied mee met een marching band die gevormd word door school kinderen maar is wel heel goed. Daarna worden de vlaggen gehesen en word het volkslied gezongen en tot slot word er nog een lied gezongen dit word gedaan voor eventueel een voetbal wedstrijd wat gespeeld gaat worden. Na dit bezoek zijn we naar Sukhothai alwaar we allemaal een fiets kregen waarmee we naar een oude tempel gereden zijn, en vandaar uit hebben we nog weer een stupa bezocht met grote buda beelden er voor, na een beetje plaatjes geschoten te hebben en wat rond gekeken zijn we op de fiets door het park gereden. Bij het inleverpunt van de fietsen wat te drinken genomen want dat was hard nodig aangezien het slechts 36 gr. warm was. Na dit uitstapje zijn we weer onderweg gegaan naar onze plek waar we de lunch voor geschoteld kregen, heerlijk in een mooi park onder een luifel aan de rivier. Na de lunch moest de rit weer verder en na ongeveer 2 uur rijden hebben we een koffie en toiletstop. Daarna hadden we nog 4 uur rijden voor de boeg, dus weer 2 uur rijden en een stopzij een tempel die in Birmanese stijl gebouwd is er ligt een Buda voor de tempel van ik denk wel 30 meter lang schitterend gekleurd met rode lipstift. Na weer een beetje foto’s gemaakt te hebben verder naar de volgende koffiestop, hier maken ze in de cappuccino hele mooie figuren door eerst op de melk chocolade te spuiten en dan met een stokje de figuren erin maken. Het was inmiddels 18.00 uur geworden en om 18.15 uur heb je hier de zonsondergang en die hebben we dus ook even mee gepakt, om vervolgens de laatste 85 km naar Chang RAI af te leggen. Wij kwamen om 20.00 uur in ons hotel aan dus best een aardig reisje van s’morgens 07.30 uur af. We hebben hier een keurig hotel en blijven 2 nachten dus weer een beetje relaxed.